Posta de sol al port de Mataró
Aquesta temporada marinera 2024 se'ns presenta una mica més entretinguda que la temporada passada, que no vam acabar fent cap viatge més enllà de Blanes. Però aquest any mirarem d'arribar fins a l'Adriàtic, segons com acompanyi el temps i les nostres forces. Per això, i perquè toca, aquest any hem fet algunes millores o feines de manteniment que, com sempre, inclou la neteja i pintat de l'obra viva.
Motor
Aquest any hem acabat d'enllestir els problemes de pèrdua d'oli del motor. L'any passat ja ho vam anunciar, però, de fet, més endavant ens vam adonar que encara perdia. Sembla que ara sí que està arreglat. Això ha inclòs el canvi del panell de control, que entrava en garantia, per un de nou, digital.
El que sí que hem hagut de canviar és el cable de l'inversor del motor, que un bon dia, mentre amarràvem a port després d'una sortida, es va trencar. És l'avaria típica que se't queda el motor en marxa en un sentit, o tot avant o tot endarrere, i en canviar de sentit per frenar la maniobra es trenca el cable i et quedes, per tant, sense el fre de motor i t'estampes contra el moll o un altre vaixell. Doncs nosaltres vam anar a petar al moll per la proa. Sortosament, anàvem molt a poc a poc i no van tenir danys al casc, però l'espant no te'l treu ningú. En tot cas, va tocar canviar el cable. Una altra cosa que ja sé fer.
Finalment, hem instal·lat un extractor d'aire per al compartiment del motor, perquè extregui l'aire calent que s'hi acumula, la qual cosa hauria de millorar-ne el rendiment. L'Alcedo n'havia tingut un, però es devia espatllar i uns propietaris anteriors el van desmuntar, deixant només la carcassa. Com tantes coses al vaixell, en teoria molt simple d'arreglar, però molt incòmode pel poc espai de treball que hi ha. Hi he afegit un interruptor d'apagat i engegat de l'extractor per poder arrencar el motor amb tota la força de la bateria, amb l'extractor apagat. Un cop engegat el motor, engego l'extractor.
Seguretat
En l'apartat de seguretat hi hauríem d'incloure el canvi de l'AIS, que es va espatllar. El vam enviar a reparar i la reparació va consistir en un canvi per un de nou, per una fracció del cost de nou, però. També hauríem d'incloure aquí la repassada de la tensió dels obencs, que des que vaig comprar un tensiòmetre, mirem de fer-ho cada any.
Navegació i confort
Aquesta darrera temporada es va espatllar un dels altaveus que tenim a la banyera per poder sentir la ràdio marítima. Hems estat uns quants mesos havent de parar l'orella amb més atenció, però abans de començar la temporada forta m'he decidit a canviar-los tots dos. Ara són una mica més potents, però dubto que durin els 35 anys que sembla que han durat els vells. A simple vista ja es veu que no estan fets de la mateixa manera. Coses de la modernitat, que sembla que anem endarrere, en lloc de tenir cada vegada millors productes. En tot cas, m'ha tocat serrar la fibra del casc per fer entrar els nous altaveus, que eren una mica més amples de la part interna, una feina una mica empipadora perquè la fibra de vidre se't posa per tot arreu.
També hem reparat els portillons laterals, que hi entrava aigua quan plovia fort, perquè la goma està més que gastada i seca. Hauria estat ideal poder-la canviar, però m'ha fet por no trobar-ne de recanvi. Són els portillons originals i ja em va costar trobar la goma del portilló principal de cabina, que a més ens va costar un ronyó per ser només un tros de goma. Així que hem decidit ser una mica més creatius i solucionar-ho amb goma eva. Si hi pares atenció ja veus que no és un acabat excel·lent, però l'aigua no entra, que és el que compta. També hem pogut comprovar, amb aquesta primavera tan plujosa que estem tenint (finalment), que la reparació que vam fer de la regala, l'any passat, ha evitat les humitats que teníem a la cabina de proa.
Aquest any, doncs, de fet cap millora. Tot han estat reparacions i tasques de manteniment, les rutinàries i alguna d'imprevista. Ara toca navegar. Això us ho començarem a explicar ben aviat.
Afegeix un comentari